Trešdiena, 2020. gada 02 . decembris

Vārda dienas: Meta, Sniedze

  • -A
  • A
  • +A

[:lv]Ar rotaļām zinātnes dzīlēs[:]

26.10.2015 10:59

[:lv]Bērnu zinātkārei un vēlmei izzināt pasauli sev apkārt nav robežu. Neskaitāmi jautājumi, uz kuriem mēs, pieaugušie, dažkārt nemaz tik viegli nespējams atbildēt, nodarbina mazos prātus nepārtraukti. Kāpēc zivis peld? Kas ir mākoņi? Kas notiktu, ja saule nespīdētu?

Mums, pieaugušajiem, zinātnes apguve saistās ar garlaicīgām stundām skolas solā vai ilgām lekcijām augstskolā, kas prasa nopietnu iedziļināšanos zinātnes dzīlēs un smagu darbu. Bērniem turpretim zinātne ir piedzīvojums, aizraujoša rotaļa, kas palīdz izprast lietu sakarības un to, kā pasaule darbojas.

“Mazais zinātnieks” nodarbību laikā privātās sākumskolas “Vinnijs” pirmsskolas grupu audzēkņi pirmos atklājumus dabaszinībās, ķīmijā, fizikā un astronomijā apgūst interaktīvā rotaļā sadarbībā ar skolotāju un vienaudžiem.

Zinātnes apguves pamatā pirmsskolā ir mācīšanās no pieredzes, tādēļ radoši eksperimenti, vērojumi, secinājumi un atklājumi notiek nepārtraukti, un skolotājs ir tas, kas ieklausās bērnu jautājumos, mudina mēģināt un apstiprina rastās atbildes.

Kas notiek, ja sajauc zilo un dzelteno krāsu? Kāpēc daži priekšmeti grimst un citi nē? Kāpēc ķirbis aug no sēklas, bet kartupeļi nē? Pieredze, ko bērns iegūst, ir pamats jaunām zināšanām un izaicinājums jauniem atklājumiem.

Skolotājam ir milzīga nozīme šajā zināšanu apguves procesā. Prasmīgi sagatavota vide, prasme pievērst bērnu uzmanību apkārt notiekošajam un laiks, kas atvēlēts, pārrunājot redzēto, piedzīvoto, atklāto, ir būtiski priekšnosacījumi, kas bērnā attīsta prasmes kritiski domāt, salīdzināt, saskatīt sakarības un izdarīt secinājumus.

Šajā mācību gadā “Mazā zinātnieka” nodarbību ciklā plānojam veikt eksperimentus ar gaismu, smiltīm un ūdeni. Lūk, viens no šādiem eksperimentiem, ko ļoti viegli ir atkārtot arī mājās ar vecākiem – Kā var iededzināt nelielu spuldzīti, izmantojot piecus citronus?

Nepieciešami pieci citroni. Katrā citronā iesprauž vienu cinka skrūvi un vara stiepli tā, lai tās nesaskaras, bet atrodas vienā šķēlē. Viena citrona cinka skrūvi savieno ar otra citrona vara stiepli, izmantojot vadu. Pirmā un piektā citrona vadus pievieno spuldzītei. Tā iedegas, jo citrona sula izraisa elektroķīmiskas reakcijas, no kurām šajā “citronu baterijā” rodas strāva!

Šādas rotaļnodarbības vai “pētnieciska” darbošanās kopā ar vecākiem mājās ieliek pamatus bērnu turpmākajai interesei par dabaszinātņu apguvi skolā, un vēlāk fizika un ķīmija vairs nešķiet tik sarežģīti vai garlaicīgi mācību priekšmeti, jo audzēkņi jau spēj apvienot teoriju un praksi, saskatīt lietu kopsakarības, veidot jaunus zinātniskus priekšstatus uz iepriekšējās pieredzes.

Pārdomās par zinātnes mācīšanas nozīmi bērna attīstībā dalījās Babītes novada privātās sākumskolas “Vinnijs” direktore Evita Vinceviča

Foto no PPII “Vinnijs” arhīva

[:]

Pēdējais atjaunošanas datums: 27/10/2015 09:10
atpakaļ